سوالات متداول
در این بخش به رایج ترین سوالاتی که تاکنون برای کاربران پیش آمده پاسخ داده ایم.
آیا می توانم در آینو نسخه ای از پایگاه داده ام داشته باشم؟
شما می توانید هر زمان مایل بودید از کسبوکار خود نسخه پشتیبان تهیه کنید و این نسخه های پشیتبان بر روی فضای ابری آینو نگهداری می شوند. علاوه بر آن شما می توانید داده های کسبوکار خود را در قالب فایل اکسل دانلود کنید. بدیهی است که امکان خروجی گرفتن مستقیم فایل پایگاه داده به دلیل مسائل امنیتی وجود ندارد. ضمن اینکه تمامی پایگاه های داده بصورت رمزنگاری شده در فضای ابری آینو ذخیره می شوند.
در صورت تعطیلی آینو اطلاعات من چه می شود؟
ما متعهد می شویم در صورت تعطیلی آینو، به مدت دو سال سرور هایمان را روشن نگه داریم تا کاربران بتوانند اطلاعاتشان را به سرور دیگری منتقل نمایند. در ضمن، همانطور که در پاسخ پرسش قبل آمده است، اطلاعات کاربران در قالب فایل اکسل در اختیار ایشان قرار می گیرد و حتی در صورت تعطیلی آینو، می توانند از این طریق اطلاعات خود را منتقل نمایند.
آیا اطلاعات من به اداره ی دارایی ارسال می شود؟
خیر، اطلاعات شما به اداره ی دارایی ارسال نمی شود. آینو متعهد است که اطلاعات کاربران را محرمانه نگه داشته و در اختیار شخص ثالثی قرار ندهد مگر با حکم نهادهای امنیتی و قضایی که در این صورت نیز، حتماً قبل از آن موارد به اطلاع کاربر می رسد.
آیا شخص دیگری می تواند به اطلاعات من دسترسی داشته باشد؟
خیر. "محرمانگی اطلاعات" از مهم ترین سیاست های نرم افزار حسابداری آینو است. به جز شخص کاربر، هیچکس و تحت هیچ شرایطی، به اطلاعات شما دسترسی نخواهد داشت. تمامی اطلاعات روی سرور های ما به شکل رمزگذاری شده نگهداری می شوند و فقط خود شخص می تواند به آنها دسترسی داشته باشد. اما در صورتی که مسائل امنیتی مربوط به نام کاربری و کلمه ی عبور از جانب کاربر رعایت نشود (دادن رمز به شخصی دیگر، استفاده از رمز های ساده و قابل حدس، استفاده از رمز مشابه با رمزهای دیگر کاربر که اجازه ی سو استفاده به دیگر اشخاص را بدهد و …)، مسئولیت عواقب ناشی از آن، با شخص کاربر خواهد بود.
اگر کسبوکارم را شارژ نکنم، اطلاعات من چه می شود؟
در صورت استفاده از مدت زمان 10 روزه ی آزمایشی نرم افزار حسابداری آینو و عدم شارژ کسبوکار، یک ماه پس از منقضی شدن کسبوکار آزمایشی، اطلاعات شما حذف خواهد شد. اما در صورتی که کسبوکارتان را حتی یکبار شارژ کرده باشید، اطلاعات شما تا مدت ۲ سال بر روی سرورهای ما نگهداری شده و پس از این مدت، در صورت عدم تمدید کسبوکار، حذف خواهند شد.
آیا امکان سفارشی سازی نرم افزار آینو وجود دارد؟
خیر. امکان سفارشی سازی نرم افزار به صورت شخصی وجود ندارد. البته درخواست های کاربران، بصورت روزانه توسط تیم پشتیبانی جمع آوری و به تیم فنی اعلام می شود. در ادامه، طی جلساتی با نظر کارشناسان حسابداری تیم آینو و همکاری تیم فنی، کلیه درخواست ها بررسی و در صورت تایید اولویت بندی شده و سپس پیاده سازی می شوند، و در نهایت ویژگی های جدید طی بروزرسانی های ماهیانه به نرم افزار اضافه می شوند و کلیه کاربران می توانند به رایگان از آنها استفاه کنند.
آیا نرم افزار می تواند روی سرور ما قرار بگیرد؟ (روی سرور شخصی،سازمانی و …)
خیر. قرار دادن نرم افزار روی سرور های مشتریان، جزو سیاست های کاری آینو نیست. آینو، یک نرم افزار حسابداری ابری است، بدین معنی که کاربران متعددی از منابع مشترکی استفاده می کنند که اینکار هزینه را به شدت کاهش داده و امکان خدمات دهی به طیف عظیمی از مشتریان را آسان می گرداند.
آیا از اطلاعات نسخه پشتیبان گرفته می شود؟
بله، روزی 3 بار بر روی 3 سرور مجزا، از اطلاعات شما نسخه پشتیبان گرفته می شود. به این ترتیب، حتی اگر یکی از سرور ها دچار مشکل شود، به اطلاعات کاربران هیچ آسیبی وارد نمی شود.
آیا هزینه ی پرداختی من برای یکی از کسبوکارهای من است یا برای همه ی کسبوکارهایم؟
شما می توانید با هر اکانت، 10 کسبوکار تعریف کنید. اما شارژ هر کسبوکار مجزا از سایر کسبوکارها است، و برای هر کسبوکار باید بصورت جداگانه اقدام به خرید یا تمدید اشتراک کنید.
آیا می توان از آینو برای کسبوکارهای تولیدی استفاده کرد؟
خیر. آینو ماژول تولید ندارد و صرفاً مناسب کسبوکارهای خدماتی و بازرگانی است. اگرچه برخی شرکت های تولیدی برای بخش فروش و مالی خود از آینو استفاده می کنند.
آیا می توان از آینو برای کسبوکارهای پخش استفاده کرد؟
آینو یک نرم افزار پخش نیست و تمام نیاز های یک مجموعه ی پخش را پوشش نمی دهد اما در آینو شما می توانید فروشنده تعریف کنید و برای هر فروشنده میزان پورسانت فروش تعیین کنید و در نهایت می توانید از گزارش فروش به تفکیک فروشنده میزان فروش و پورسانت هر فروشنده را ببینید.
آیا ماژول حقوق و دستمزد روی نرم افزار وجود دارد؟
آینو ماژول حقوق و دستمزد ندارد یعنی محاسبه حقوق و دستمزد را انجام نمی دهد اما امکان ثبت سند حقوق و دستمزد در آینو وجود دارد. این کار در نرم افزار، از منوی ثبت جدید / حقوق امکان پذیر است.
به چه میزان از سواد حسابداری برای استفاده از نرم افزار نیاز دارم؟
آینو به گونه ای طراحی شده است که: "هر کاربر، با حداقل دانش حسابداری، بتواند مسائل مالی خود را مدیریت کند." کافیست با مفاهیم ساده ای مانند بدهکار، بستانکار، بانک و … آشنایی داشته باشید.
در صورت قطع شدن اینترنت، چه اتفاقی برای حساب های من می افتد؟
در طول چندین سال فعالیت مجموعه، آینو کمتر از 3 ساعت قطع بوده است! حتی در زمان قطع شدن اینترنت بین الملل، از آنجا که سرور های ما در داخل ایران هستند، آینو با اینترنت داخلی به فعالیت خود ادامه داده است. البته در صورتی که اینترنت به طور کامل قطع شود، آینو نیز همانند سایر وب سایت های داخلی از دسترس خارج خواهد شد که این مسئله بسیار بعید و دور از ذهن است، زیرا در این صورت دسترسی به تمامی وب سایت ها و سیستم ها نظیر بانک ها و موسسات دولتی نیز ممکن نیست.
چطور می توانم در آینو به اطلاعات روزهای قبل برگردم؟ آیا امکان بازیابی اطلاعات وجود دارد؟
آینو به شما این امکان را می دهد که تا ۱۰ نسخه پشتیبان بصورت دلخواه از کسبوکار خود داشته باشید و این نسخه های پشتیبان بر روی سرور آینو ذخیره می شوند و هر زمان مایل بودید می توانید آنها را بازیابی کنید. علاوه بر این آینو بصورت خودکار نیز هر شب از اطلاعات شما یک نسخه پشتیبان تهیه می کند که این نسخه ها به مدت یک ماه نگهداری می شوند بنابراین شما همواره نسخه های پشتیبان کسبوکار خود را تا ۳۰ روز گذشته بر روی سرورهای ما دارید.
آیا در هنگام بستن سال مالی، می توانم از سیستم پشتیبان بگیرم؟
بله، اما توجه داشته باشید که آینو، به صورت خودکار، در پایان هر سال مالی یک نسخه پشتیبان از اطلاعات شما تهیه می کند.
آیا من می توانم در تاریخ های مورد نظرم، پشتیبان بگیرم؟
بله، شما می توانید تا ۱۰ مرتبه، از اطلاعات خود در تاریخ های دلخواهتان، نسخه ی پشتیبان تهیه کنید.
اگر به شماره تلفنی که با آن ثبت نام کردم هیچ گونه دسترسی نداشته باشم، چه کاری می توانم انجام دهم؟
متاسفانه در این شرایط، شما هیچ راهی برای دسترسی به اطلاعات خود نخواهید داشت. تنها راه تشخیص هویت شما، تلفن ثبت شده ی شما در سیستم است، بنابراین لطفا در حفظ و نگهداری این اطلاعات، نهایت دقت را داشته باشید.
کسبوکار من چندین شعبه دارد. آیا امکان گزارشات تجمیعی برای همه ی شعب من در آینو وجود دارد؟
کسبوکارهایی که چند شعبه ای هستند، می توانند برای هر شعبه به صورت مستقل از آینو استفاده کنند. ولی در آینو، امکان گزارشات تجمیعی از وضعیت تمام شعب وجود ندارد.
بر چه اساس به آینو می توانم اعتماد کنم؟
آینو چندین سال است که در زمینه نرم افزار حسابداری فعالیت دارد فعالیت دارد. و تست های امنیتی مختلفی را با موفقیت پشت سر گذاشته. بعلاوه بصورت خودکار هر شب از داده های کاربران نسخه پشتیبان تهیه و تمامی داده ها بصورت رمزنگاری شده روی فضای ابری نگهداری می شوند. همچنین آینو دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه میباشد که در انتهای صفحه اصلی سایت می توانید مشاهده کنید.
چطور می توانم نحوه کار با آینو را آموزش ببینم؟
آینو بسیار کاربرپسند و ساده طراحی شده است، علاوه بر آن شما همواره می توانید از آموزش های جامع آینو در بخش راهنمای سایت استفاده کنید. علاوه بر آن در صورت نیاز شما می توانید با بخش پشتیبانی تماس حاصل نمایید تا بصورت تلفنی به شما آموزش های لازم داده شود.
چطور میتوانم از دادههایم نسخه پشتیبان تهیه کنم و در صورت نیاز نسخه پشتیبان را بازیابی کنم؟
آینو هر شب بهصورت خودکار از دادههای شما پشتیبان گیری می کند. علاوه بر آن شما هم می توانید در زمان دلخواه از کسبوکار خود نسخه پشتیبان تهیه کنید و یا نسخه های پشتیبان را بازیابی کنید. برای اینکار از لیست کسبوکارها با زدن دکمه .. و انتخاب گزینه "تهیه پشتیبانی" می توانید اقدام به تهیه نسخه پشتیبان کرده و یا نسخه های پشتیبان را مرور و اقدام به بازیابی یک نسخه پشتیبان کنید.
رمز عبور حساب خود را فراموش کردهام باید چهکار کنم؟
هنگام ورود بهحساب، گزینه "رمز عبورتان را فراموش کردهاید؟" را لمس کنید تا کد تایید به خط موبایل شما ارسال شود و پس از وارد کردن کد، رمز عبور حساب خود را تغییر دهید.
کسبوکارم منقضی شده است، باید چهکار کنم؟
زمانی که مدت اشتراک به پایان برسد کسبوکار شما اصطلاحاً منقضی میشود. برای شارژ آن، در لیست کسبوکارها دکمه .. و سپس "خرید اشتراک" را لمس کنید. در سربرگ خرید اشتراک، دوره پرداخت مورد نظر را انتخاب و پرداخت نمایید.
آیا در آینو امکان تعریف پروژه وجود دارد؟
بله، در آینو شما می توانید پروژه تعریف کنید و در هنگام ثبت فاکتور و سایر اسناد پروژه مرتبط را نیز انتخاب کنید و در نهایت بر اساس پروژه گزارش تهیه کنید.
آیا در آینو امکان تعریف کاربر و تعیین سطح دسترسی برای آن امکان پذیر است؟
بله شما می توانید هر تعداد کاربر که مایل بودید در کسبوکار خود تعریف کنید و سطح دسترسی و یا عدم دسترسی آن کاربر به بخش های مختلف نرم افزار را تعیین کنید.
آیا آینو امکان ثبت پیش فاکتور دارد؟
بله، امکان ثبت پیش فاکتور نیز در آینو وجود دارد. برای ثبت پیش فاکتور در آینو کافیست هنگام ذخیره فاکتور از گزینه پیش نویس استفاده کنید.
آیا آینو امکان ثبت کالا با موجودی منفی در فاکتور را دارد؟
بله اینکار امکان پذیر است. در تنظیمات فاکتور شما می توانید این امکان را فعال کنید.
آیا آینو اجازه ثبت کالای تکراری در فاکتور را می دهد؟
بله این کار امکان پذیر است. اما قبل از ذخیره، برنامه به شما یک اخطار نمایش میدهد.
آیا آینو امکان ثبت موجودی کالای اول دوره را دارد؟
بله در آینو شما می توانید موجودی اول دوره کالاهای خود را وارد کنید. اینکار از طریق تب کسبوکار و گزینه موجودی اولیه امکان پذیر است.
آیا در آینو می توان گردش و ماندهحساب اشخاص را مشاهده کرد؟
بله، در آینو شما می توانید در هر لحظه مانده شخص را ببینید و یا گزارش کارت حساب شخص را مشاهده کنید.
آیا در آینو گزارش گردش حساب وجود دارد؟
بله، در آینو گزارشی تحت عنوان مرور حساب ها وجود دارد که بوسیله آن می توانید مانده و گردش تمام حساب ها رامشاهده و بررسی کنید.
آیا می توانم چک هایم را ثبت و مدیریت کنم؟
بله، در آینو شما می توانید تمام چک های خود را شامل چک های دریافتی و پرداختی ثبت و مدیریت کنید. کلیه عملیات های مرتبط با چک در آینو امکان پذیر است شامل پاس یا وصول چک، واگذاری چک دریافتی به بانک، عودت چک و خرج چک.
آیا در آینو امکان ثبت انتقال وجه بین حساب ها وجود دارد؟
بله، در آینو شما می توانید انتقال وجه بین حسابهای خودتان را ثبت کنید. مانند انتقال از بانک به بانک یا انتقال از صندوق به بانک و برعکس.
آیا می توانم یک سرفصل حسابداری جدید در جدول حسابها تعریف کنم؟
بله، در آینو جدول حساب ها بصورت پیش فرض برای هر کسبوکار ایجاد می شود، اما شما می توانید در صورت نیاز حساب ها را ویرایش و یا حساب جدید به جدول حساب ها اضافه کنید و یا حساب های غیر سیستمی را حذف کنید.
آیا امکان تغییر سیستم حسابداری یا واحد پول وجود دارد؟
بله در آینو سیستم حسابداری و واحد پول را هنگام تعریف کسبوکار میتوانید انتخاب کنید اما توجه داشته باشید که واحد پول به هیچ وجه قابل تغییر نمی باشد.
آیا امکان ثبت سند اختتامیه در آینو وجود دارد؟
بله، در آینو شما می توانید هر زمان که مایل بودید اقدام به بستن سال مالی کنید. و سیستم به صورت خودکار سند اختتامیه و سایر اسناد لازم در هنگام بستن سال مالی را برای شما ثبت می کند، مثل سند بستن حسابهای موقت و غیره.
آیا امکان ویرایش و بررسی اطلاعات سال مالی قبل وجود دارد؟
بله، در آینو می توانید به سالهای مالی قبل برگشته و اطلاعات را مشاهده یا ویرایش کنید. اما توجه داشته باشید امکان اضافه کردن تعاریف جدید مانند اشخاص، حسابها، کالاها، خدمات، بانک و... در سال مالی قبل وجود ندارد.